Saturday, June 29, 2013

Atip dan Pengantin


Balik cuti ni memang lar kena layan kerenah adik bongsu aku yang baru darjah satu. Jadi pak supir dia. Pagi hantar pergi sekolah. Tengah hari jemput dia balik. Belikan aiskrim. 'Dahaga', begitulah rengekan si comel.

Aku nak cerita masa aku drive umi dan ayah pergi makan kenduri kawan umi aku petang tadi. Atip ikut sekali lar. Acip (abang Atip) pergi perkhemahan pengakap. Rumah kawan umi di Darulaman. Dekat dengan kelab golf. 

Kenduri ni kenduri bukak rumah. Lebih kurang begitulah namanya. Aku tak pasti korang panggil apa. Kalau orang baru masuk rumah, buat jamuan sikit. Itulah bendanya. Sebenarnya aku masih kenyang. Pagi tadi sarapan jam 10 pagi. Jam 3 petang bergerak ke rumah kenduri.

Dalam perjalanan tu, Atip berceloteh macam biasa. Tak reti diam. Adat lar budak-budak kan. Lepas penat tengok Upin Ipin kat henfon umi aku, dia pun mula lar sesi soal jawab. "Kita nak pergi kenduri apa?" tanya Atip. "Kenduri bukak rumah" jawab umi.

"Ada pengantin kan?" Atip menyoal lagi. "Tak ada. Ni bukan kenduri kahwin" umi masih berdialog dengan budak kecik yang memang akan banyak bertanya. 

"Kenduri mesti lar ada pengantin"

Atip.... ni kenduri bukak rumah lar, sayang. Kenduri kahwin je ada pengantin. Adoi, lawak betul dengan kerenah Atip ni. Bagi dia, mungkin kenduri tu sinonim dengan pengantin. Oh adikku, kenduri dan pengantin tu bukan perkataan sama maksud. 

Pengantin kahwin ada kenduri. Tapi kalau kenduri, belum tentu ada pengantin. Haaaa, macam tu. Kanak-kanak ni kreatif pemikirannya. Tak sangka dia boleh kaitkan kenduri dan pengantin tu sangat akrab. You made my day, bro

Nanti kita pergi makan kenduri kahwin, ada lar pengantin. ^_^


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif