Welcome To My Life...

Thursday, June 27, 2013

Gerhana


Haha.

Mukadimah aku empat huruf je? Kelakar. Dua hari aku cari tajuk lagu yang sangat 'menangkap' di telinga aku. Tapi tak jumpa-jumpa. Jenuh jugak. Pak cik Google pun tak boleh bagi aku klu untuk mendapatkan tajuknya. Kebetulan pulak lagu lama. 

Aku rasa nak putus asa. Tapi, tunggu! Aku Nazif.

Kisahnya begini. Dua hari lepas, aku terdengar satu lagu lama di corong radio. Sinar FM. Aku tak sempat catat liriknya. Aku hanya cari berpandukan lirik yang aku ingat. "Indahnya hanya renungan dari mata hati tapi sinarannya kabur bagai gerhana...". Itu je yang sempat aku ingat.

Bila aku tulis kat Google, tak jumpa. Ada pulak post pasal gerhana bulan lar, gerhana matahari lar. Aku nak LIRIK LAGU! Fuhh, pening. Banyak kali aku cuba. Macam-macam kata kunci aku letak. Satu pun tak kena. Tak keluar pun lirik yang aku nak.

Aku cuba jugak tulis tajuk "Gerhana". Nak tengok kalau ada penyanyi wanita sebab suara yang best tu suara wanita. Pun tak jumpa. Ada dendangan Kembara, M. Nasir. Gerhana Ska Cinta pun ada. Tu kumpulan, aku nak tajuk lagu....

Lebih melucukan, aku sanggup dengar Sinar FM online selama dua hari ni. Sebelum ni tak pernah pun. Aku sangat lar berharap bila aku dengar radio ni, kebetulan aku dengar lagu ni lagi. Kemungkinan yang sangat rendah. Tapi aku tetap ada HARAPAN.

Malangnya, lagu ni tak jugak muncul-muncul. Geram. Ini kali pertama aku begitu susah nak cari MP3. Aku jarang menghadapi masalah. Tak ada kat 4shared, aku convert video Youtube jadi MP3. Mudah. Macam mana nak cari kat Youtube kalau tajuk pun aku tak tau?

Akhirnya, dengan sisa-sisa keazaman yang masih berbaki dalam diri yang terlatih untuk takkan putus asa walaupun tenaga tinggal 0.002%, aku mencuba kata kunci terakhir sambil layan Sinar FM. "Ooo gerhana". Dengan izin Allah, itulah kata kunci yang membenarkan aku menemui tajuknya.

Gerhana - Ogy Ahmad Daud. Love this song very much!

Ya Allah, inilah lagu yang paling susah aku nak cari. Tapi apabila sesuatu benda itu sukar didapati, kita akan lebih menghargai. Kerna aku manusia. Eh, kerna kita manusia. ^_^



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif