Welcome To My Life...

Monday, November 28, 2011

Mengecewakan

Sumber : Utusan Malaysia

Segalanya lenyap dalam masa lima minit..

Impian skuad negara boleh dikatakan sudah berkubur apabila tumbang longlai di hadapan 40,000 penyokong sendiri.. stadium keramat, Stadium Nasional Bukit Jalil menjadi saksi pasukan Harimau Muda melepaskan peluang untuk kembali mencerahkan peluang ke Sukan Olimpik apabila tewas 3-2 kepada Bahrain yang beraksi dengan 10 orang pemain selepas selesa mendahului 2-0 pada satu ketika.. dalam bola sepak ada tiga peraturan lazim :

1. Bunuh perlawanan dengan gol ketiga
selepas mendahului dengan dua gol
2. Jangan pandang rendah lawan yang beraksi
dengan sepuluh orang pemain
3. Tidak boleh hilang konsentrasi
pada sepuluh minit terakhir

Dan Malaysia gagal mematuhi ketiga-tiga peraturan ini.. maka skuad bola sepak negara harus menerima padah akibat kelalaian mereka sendiri.. mendahului dua gol memang diakui tidak cukup dalam bola sepak.. tetapi menentang sepuluh orang pemain, kelekaan benteng negara tidak dapat dimaafkan.. keluarnya bintang baru bersinar, Nazmi Faiz, seperti merencatkan permainan pasukan Harimau Muda yang tampak pincang dan hilang arah.. Khairul Fahmi Che Mat, yang biasanya tangkas di gawang, kehilangan punca akibat kontroversi terbaru yang melanda dirinya, hingga beliau menghantuk kepala di tiang gol selepas dibolosi gol ketiga pasukan pelawat..

Gol cantik Nazmi Faiz pada babak pertama dan gol kedua Mahali Jasuli selepas pemain lawan dilayangkan kad merah menggamatkan Stadium Nasional Bukit Jalil.. impian ke Olimpik kembali bernyala.. tuah bagaikan memihak Malaysia.. jaringan Mahali berpunca daripada kesilapan penjaga gol Bahrain.. tetapi bermula pada minit ke-79, segalanya hancur musnah.. Saad Sazah, pemain gantian, melakukan sepakan gunting yang mengelirukan Khairul Fahmi yang telah keluar agak ke depan dari posisinya.. bola itu terapung di udara, menghentam sebelah dalam palang atas lalu menjunam masuk ke gawang.. sama sekali mengejutkan Khairul Fahmi yang menyangka bola itu akan terkena palang dan keluar..

Empat minit kemudian, seorang lagi pemain gantian, Isa Ahmed, melakukan sepakan percuma cantik yang gagal diselamatkan Khairul Fahmi.. dan seminit kemudian, keputusan perlawanan yang pada awalnya memihak Malaysia diterbalikkan Bahrain apabila Isa Ahmed menyudahkan hantaran lintang dari sebelah kanan yang gagal ditepis keluar Khairul Fahmi.. menyedihkan apabila tiada seorang pun pemain pertahanan yang mengawalnya.. kecederaan Nazmi Faiz dan Afisze Faizal yang mengawal kawasan tengah dengan begitu cemerlang ternyata membawa impak maksima.. inilah harga yang perlu dibayar apabila melepaskan banyak peluang terhidang dan tidak memberi tumpuan sehingga wisel terakhir..

Barisan pemain telah beraksi dengan cemerlang.. cuma beberapa perkara perlu diberikan perhatian.. konsentrasi yang selalu hilang pada lewat permainan, barisan tengah yang tidak mengunci jentera serangan lawan, dan kelekaan barisan pertahanan.. tiga perkara pokok yang perlu diperbaiki untuk kejayaan masa hadapan.. sekurang-kurangnya kita pasukan tunggal dari Asia Tenggara.. selamat maju jaya Harimau Muda! Masih ada tiga perlawanan lagi.. peluang tipis, tapi keajaiban tidak..











p peluk s : Aku masih berharap..


Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif