Welcome To My Life...

Tuesday, May 29, 2012

Lima Abad Enam Dekad

Assalamualaikum.

Apa yang lima abad enam dekad? Umur akukah? Tidak! Inilah harinya dalam sejarah. 559 tahun telah berlalu. Peristiwa yang dijanjikan. Satu kenyataan.

29 Mei 1453. Terpahat masyhur dalam sejarah dunia. Seorang pemimpin muda. Memimpin sebaik-baik tentera. Merealisasikan hadis berabad lamanya. Janji Allah yang tiba meranapkan ego manusia. Pencipta menumbangkan 'kehebatan' hamba-Nya. 

Konstantinopel menjadi saksi.


Aku ingat malas nak hapedette. Sebab aku rancang nak buat entri ilmiah. Entri bermoral. Aku hanya mampu merancang. Tadi masa berFB, seorang sahabat kongsi gambar berkaitan sejarah agung ini. 

Inilah yang perlu kita usahakan. Kembali semula kepada Tuhan. Betulkan segala kekurangan. Baru Allah akan beri bantuan. Jika tiada usaha, apa kita harapkan? Terus hanyut dan mengharapkan kemenangan?

Di mana Konstantinopel hari ini? Siapa Sultan Muhammad al-Fateh? Siapa Mehmed The Conqueror yang digeruni dunia Barat? Kalau korang tak tau, korang cari ya. Apa guna mengaku Islam jika sejarah unggul ini tak ada dalam pengetahuan korang. ^_^











p palang s : Sebaik-baik pemimpin...


3 comments:

Deleted said...

k nanti search

mirmashi94 said...

sadis pulak rasa. memang cetek lagi ilmu pasal sejarah Islam. dan lagi, mahal pulak buku buku pasal nie kat SMO. huhu.

M Fizan said...

@nurshamila search jangan tak search sha :D

@mirmashi94 huhu. kena tahu pasal panglima perang yang handal dalam sejarah islam :)

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif