Monday, July 18, 2011

Jangan Riak

entri pilihan : Tak Perlu Berebut..
Kerek sungguh mamat nie

Assalamualaikum.. huu.. akhirnya hari nie sempat nak buat entri renungan untuk direnungkan.. korang mesti selalu jumpa orang macam Obama dalam gambar di atas.. yalah kan.. rambut sama hitam, hati lain-lain.. ada yang ikut resmi padi.. makin berisi, makin menunduk.. semakin rendah diri dan menginsafi kekerdilan diri di sisi Allah yang Maha Agung, Maha Tinggi, Maha Besar dan Maha Berkuasa.. tapi yang ikut resmi Obama pulak, makin tinggi kedudukan, makin angkuh.. semakin sombong lagaknya..

Beringatlah wahai saudara-saudaraku.. sehebat mana pun kuasa anda, mampukah menandingi kuasa Allah? Baru saja Dia turunkan taufan, tak kira siapa.. Presiden, Menteri Perikanan, pawang, dukun, orang biasa, hamba abdi.. semuanya akan menerima hukuman.. janganlah kita lupa kepada orang di bawah apabila kita berada di atas.. adakah kita akan berada di atas jika tidak bermula dari bawah? Sudah tentu tidak.. apabila kita mempunyai kelebihan, janganlah kita angkuh..

Ingatlah firman Allah dalam surah Luqman.. maksudnya "janganlah kamu melangkah di muka bumi dengan mendabikkan dada".. Allah melarang kita berjalan di dunia ini dengan angkuh.. malah Allah juga berfirman dalam surah yang sama.. "tidak ada guna satu amal pun apabila ada sebesar biji sawi perasaan riak di dalamnya".. lihatlah.. sia-sia saja amal yang kita lakukan apabila ada secebis saja perasaan riak..

Ayat itu lar yang menjadi pegangan aku setiap kali syaitan mula menghasut aku untuk membangga diri.. aku akan beristighfar dan mengingati firman Allah itu.. aku tak mahu amalan aku menjadi sia-sia.. korang macam mana?

















p/s : Sama-sama kita renungkan...

7 comments:

Far8 budak baik said...

betol betol...
kalau kita dah berkuasa nnti..
x bolehh lahh riak..
lupe tuhan kita knn..
haaaaaa...

first time kat sini =)

cik pha said...

riak+takabur sifat syaitan laknatullah

aleen aiden said...

yup2,stuju. ^_^

M Fizan said...

@Far8 budak baik banyak lar first time.. sah dah lupa blog aku.. haha

yup2.. kalau dah berkuasa, harus terus merendah diri.. baru orang hormat kita :)

@cik pha betul2..sifat yang dihasut kepada manusia..

@aleen aiden hee..thanks aleen :D

myhatiku said...

takotnye..just sebesar biji sawi je..hmm..thanks ingtkan:)

SweetLikeWhat said...

Renungan yang sangat bagus.. :D

M Fizan said...

@myhatiku huhu..yup2..sebesar biji sawi jer dah sia2 amalan kita.. sama2 awak :)

@SweetLikeWhat hee..thanks2 :D

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif