Thursday, October 25, 2012

Road To Kelantan

Assalamualaikum.

Pagi semalam, jam 8.30 pagi, aku menaiki bas Shamisha Holiday untuk pulang beraya ke Kelantan. Kitorang keluar agak lewat memandangkan aku kemas beg pagi tu jugak. Agak kelam-kabut sikit. Moralnya, jangan buat kerja saat-saat akhir. Aku dah tahu tu. Tetap jugak buat. Dem!

Sebelum ke stesen bas, sempat lagi posing. Apa dah jadi dengan aku?  Sob sobs.


Walaupun dah lambat, kita harus tenang. Seperti Lelaki Dari Marikh.


Maaf, gambar agak macho. Sila jangan muntah hijau.

Pukul 8.15 baru sampai dan pesan makanan untuk sarapan pagi. Memang gelojoh lar makan sarapan. Cis betul. Terpaksa lah demi mengejar masa... Nasib baik sempat belasah roti sardin dalam kesuntukan masa.

Setelah hampir 10 jam dalam perjalanan yang panjang dan memenatkan, akhirnya aku sampai di Kota Bharu. Menunggu kira-kira 20 minit sebelum dijemput oleh adik kepada umi aku merangkap ayah saudara yang aku panggil Pok Su Li. Aku dan adik lelaki yang akan mengambil SPM pada 5 November ni dibawa ke pejabatnya di TNB.

Tunggu Pok Su Li habis kerja sebelum dibawa ke hotel yang ditempah oleh umi dan ayah iaitu Hotel Ridel. Sebelum dibawa oleh Pok Su Li untuk makan malam, aku hantar beg dulu. Dan... cos of sempat tangkap gambar dulu.


Oh, aku tahu aku kiut.

Destinasi seterusnya ialah restoran Kengsom. Namanya mungkin begitu, kurang pasti. Tapi memang sedap. Apa yang aku makan?


Air laici sebab milo ais kegemaran aku tak dijual di situ. Demyu betul. 


Nasi goreng ayam. 

Sebenarnya banyak lagi makanan sampingan lain. Tapi terlalu banyak nak dimuatkan dalam diari maya. Cukuplah makanan utama yang aku makan. Memang sedap. Sangat puas hati. Hancur, punah ranah diet aku. Tiga pinggan nasik aku bedal. Qada makan nasik tiga bulan. Alasan semata-mata.

Selepas penat makan, masa untuk pulang ke bilik hotel. Niat suci asal untuk ulang kaji sebagai persediaan untuk peperiksaan akhir semester musnah dek kerana adanya wi-fi. Cuti ni pun cuti belajar. Mentaliti lazim, "esok masih ada!". Apa yang aku buat menjelang tengah malam?


Selamat malam semua. Lelaki Dari Marikh dah mengantuk.

Itulah kisah hari pertama tiba di Kelantan setelah sekian lama tak menjejakkan kaki di bumi Serambi Mekah. Kenapa tak tidur di rumah saudara-mara? Nantikan sambungan perjalanan Lelaki Dari Marikh untuk hari seterusnya dalam entri akan datang. Wassalam.












p peluk s : Cuti yang indah..


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif