Wednesday, July 31, 2013

Kaca Mata Nakal


Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah. Dua hari lepas jumpa semula spek mata aku yang hilang. Lepas empat hari aku pasrah untuk kehilangan spek yang aku pakai dah empat tahun, akhirnya Allah izinkan untuk aku temui. 

Sebenarnya, aku tak pernah berhenti berharap. Aku ada beritahu si jantung hati yang aku harapkan keajaiban. Sampai hari spek aku dikesan, aku masih lagi berharap. Moralnya, jangan berhenti berharap jika kita masih percaya.

Spek tu hilang masa aku tolong penyelia yang mengandung sebulan kat tempat kerja aku. Aku kerja sambilan di Hotel EDC di bahagian Housekeeping - Public Area. Masa tu aku tengah mop ruang bawah tanah (yang masih separa tanah). Tiba-tiba kakak penyelia mintak tolong angkat karpet. Tup tup hilang. Aku terkilan sebab spek tu jatuh dari mata aku.

Kakak penyelia kata aku tak bawak. Mana mungkin! Aku tak boleh memandu kalau aku tak pakai spek. Tak nampak. Petang tu aku memandu ke tempat kerja. Aku yakin jatuh dalam bilik tu. Tapi aku dah cari banyak kali. Tak jumpa jugak. Aku kecewa, tapi masih berharap dalam hati.

Lepas beberapa hari, kakak penyelia tu yang jumpa. Nah, aku cakap dia tak nak percaya. Baru dia tahu erti penyesalan! Malangnya, aku dah buat spek baru. Melayang duit. Aihh, nak raya ni lah ditimpa ujian. InsyaAllah ada hikmah yang tersembunyi.

Hilang kaca mata bagai hilang separuh penglihatan.

Kini aku lebih berhati-hati. Takut jatuh lagi. Belajar dari kesilapan. Ya, aku belajar sesuatu dari filem 'Wrong' (2012). Kita akan hargai sesuatu lepas kehilangan. Contoh dalam filem tu, jaket. Masa kita baru beli, kita sayang sangat. Jaga sehabis baik. Lepas beberapa ketika, kita mula hilang rasa teruja. Pakai jaket tu dah tak buat kita gembira.

Tapi... bila jaket tu hilang. Kita mula cari. Kita rindu nak pakai semula. Dan kalau kita jumpa lagi jaket tu, kita akan jaga dengan baik. Seperti mana kita mula-mula beli. Contoh yang sangat baik.

Kaca mata yang nakal sebab main sembunyi-sembunyi, aku akan jaga kau supaya tak jatuh lagi.



2 comments:

auni shahira said...

hehe...rugi2...patut tunggu lama sikit...
hilang spek mata...mmg melemahkan..lebeh2 lagi mcm kita...rabun kuat sngat..hehe

M Fizan said...

@auni shahira huhu. hilang separuh penglihatan. sedih, sedih.

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif