Friday, July 12, 2013

Sempurna


Alhamdulillah.... segala puji hanya bagi Allah. Hari ni sempurna. Bukan tajuk lagu Andra & The Backbone. Hari ni ahli keluarga aku lengkap untuk berbuka puasa bersama-sama. Semua ada. Untuk dua Ramadhan yang lepas, aku berpuasa di Shah Alam sepanjang pengajian A-Level.

Tahun ni pulak, adik aku yang baru habis SPM dah mulakan pengajian diploma di UniMAP. Hujung minggu ni dia balik untuk berpuasa bersama famili. Alhamdulillah. Kakak aku pun dah habis diploma. Maka lengkap kembali ahli keluarga kami. Nikmat kurniaan Ilahi. 

Memang tak terungkapkan rasa syukur untuk berbuka puasa bersama mereka. Aku yang jemput adik aku pulang tadi. Salam 3 Ramadhan. ^_^ 

Untuk dua hari lepas, aku sudah rasa cukup bahagia untuk menikmati juadah berbuka puasa di samping keluarga tercinta. Hari ini lebih berbunga-bunga rasanya. Tak sabar nak makan masakan umi dan ayah. Alhamdulillah, famili aku masih lagi berbuka puasa semeja dan berkongsi makanan. Perkongsian itu nikmat. 

Adik bongsu aku, Atip, pun tunggu masuk waktu untuk berbuka bersama-sama. Dia tak nak makan sebelum kami makan. Bagus betul Atip. Walaupun usianya tujuh tahun, dia masih tak dipaksa untuk berpuasa. Aku masih ingat pesan murabbi. Kanak-kanak jangan dipaksa untuk berpuasa. Paksalah dia untuk mula bersolat. 

Kalau puasa, tapi tak solat, apa guna puasa? Solat itu tiang agama. Apabila kanak-kanak bersolat dengan rela, baru hadir kekuatan rohaninya. Baru boleh diajar berpuasa. Paksa solat tak mengapa. Dari keterpaksaan akan hadir kelaziman. InsyaAllah, kerelaan akan mekar sendiri.

Alhamdulillah, hari ini SEMPURNA. Selamat berbuka puasa. Jangan lupa solat terawih.



2 comments:

nurshamila said...

hehe yg first komen ka hah?? huhu dh lma tak singgah blogwalk sini, xdak masa la..lama tak bca entry2 syahdu abg naz hoho..btw, im back..sha pn tgh cuti gk..kt jitra..hee

M Fizan said...

@nurshamila welcome back here. lol. kat jitra? pi tengok wayang kat aneka. haha

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif