Welcome To My Life...

Friday, July 12, 2013

Trip to Perak : Part 5


Selepas berehat sepetang di Masjid Lama Taiping dan menunaikan solat Maghrib di sana, destinasi kami seterusnya adalah Zoo Taiping. Bebudak tu nak masuk Night Safari. Itu memang rancangan paling utama yang menguatkan Perak menjadi lokasi percutian kami. Pada mulanya, nak makan mi udang di Kuala Sepetang. Dek kerana kelewatan ke Bukit Larut, rancangan terpaksa ditukar.

Tiket masuk Night Safari adalah RM16 untuk seorang. Masa tu aku dah gusar. Aku ada masalah dek kerana keborosan terlampau. Nasib baik Allah kirimkan Zul untuk tenangkan aku. Dia kata "enjoy dulu, hal lain kita fikir kemudian". Alhamdulillah, dikurniakan seorang sahabat seperti beliau. Akhi yang aku hormati kerana Allah.

Duit RM50 seorang yang kami kumpul untuk kos minyak dah semakin susut. Maka ketua program, Ipan, memutuskan untuk kutip lagi RM20 seorang. RM16 untuk bayar tiketnya dan bakinya dimasukkan dalam tabung terkumpul. Tabung lah sangat. Aku yang pegang duit sebagai bendahari tak rasmi. Pening jugak aku nak kira duit keluar masuk sebab adanya Farid Ibrahim yang terlibat hari tu. Eh, Farid tak buat masalah pun. ^_^

Aku pun tak tahu apa menariknya Night Safari sampai kena bayar RM16. Banyak tuuuu. Lebih kurang masuk Zoo Taiping pada waktu siang. Tapi bezanya Night Safari ni dah gelap. Haha. TAK ADA BEZA. Aku pun nak tak nak je tengok haiwan-haiwan tu. Masuk pun sebab mereka nak masuk. Tak kan aku nak duduk luar sorang-sorang? Asalnya memang niat macam tu. Tapi.... masuk jugak lar.

Binatang apa ada? Standard zoo lar. Macam-macam ada.... Perut aku dah kelaparan. Aku dah fikir makan masa tu. Lebih kurang jam 9 malam. Lama jugak kami berkeliaran dalam tu. Mula-mula kami jalan kaki. Lepas tu, kami naik trem yang disediakan. Maka dapat lar penerangan tentang nama haiwan yang dah sedia ada tertulis di papan, dan nama panggilan beberapa ekor haiwan.

Pelik-pelik nama yang diberi. Ada Melur, ada Mawar, dan lain-lain. Haha. Tak ingat. Ada beberapa jenis binatang yang aku tak pernah tengok. Boleh tahan lar rasa teruja. Tapi adrenalin tak mengalir. Ada satu fakta je yang aku masih ingat hari ni. Ada satu binatang namanya empat. Apakah ia? Tapir a.k.a cipan a.k.a tenuk a.k.a BADAK TAMPUNG. Okey, tu fakta paling best. Sebab tu aku ingat. ^_^

Lepas tu.... kami keluarlah. Nak pergi makan pulak. Buat apa lama-lama dalam zoo. Kawan Kak Nas semua. Haha. Gurau je, Kak Nas. Sebelum tu..... tangkap gambar dulu....





Apa paling best kat dalam zoo? Bagi makan ikan. Haha. Tak ada apa yang menarik pun. Malam tu kami nak makan mi udang. Cari punya cari tak jumpa-jumpa. Jauh memandu tak ada satu pun. Semua dah habis. Jam 10.30 malam. Akhirnya, kami singgah di satu restoran yang masih bukak.

Malam tu satu peristiwa berlaku. Jeng jeng jeng.



<BERSAMBUNG>


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif