Saturday, April 27, 2013

The Making of.... Begedil


Hari ni aku lupa lagi tujuan aku balik adalah untuk study leave. Haha. Buku pun tak bukak lagi.. Terus diperangkap dengan ketenangan melampaui batasan.

Meh aku nak cerita pembikinan begedil versi famili aku. Senang je. Eh, tak berapa senang.. Hasilnya memang sedap dimakan. Tapi the making of.... begedil memang rumit. Penat buat. Sikit je dapat.

Pertama sekali, beli kentang. Lepas beli, balik rumah. Okey, ambik pisau. Baru boleh kupas ubi kentang. Dah siap kupas dalam dua tiga kilo (empat lima kilo lagi bagus), masa untuk basuh dan potong dadu. Besar atau kecik tu terpulang kepada keselesaan. Lepas potong, baru kita goreng!



Inilah hasilnya selepas digoreng.. What's next??


Kita tumbuk-tumbuk sampai hancur beliau a.k.a mat kentang. Ditumbuk bersama udang kering dan bawang goreng. Yee-haw!


Hasil selepas ditumbuk sampai lumat. Penat gila nak siapkan ni. Peluh sebaldi menitik. Air tiga baldi aku minum. Okey, nampak sangat menipunya...


Dibentuk menjadi begini. Masa untuk dimasukkan dalam telur dan.... goreng lagi!


Siap digoreng!


Dah boleh makan!

Makan memang senang. Nak buat tu penat... Apa? Senang? Buat dulu baru cerita lain ye. Hee. Selamat mencuba. ^_^



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif