Welcome To My Life...

Sunday, November 25, 2012

Comeback King

Assalamualaikum.

Maaf, entri bola sepak. Sila berpindah entri.
Terima kasih. ^_^

Yee-haw! Pasukan kesayangan aku menang lagi malam tadi. Pasukan mana lagi kalau bukan Manchester United. Satu-satunya pasukan dengan pengurus yang sama sepanjang 26 tahun lepas ketika jurulatih pasukan lain bersilih ganti.

Manchester United 3-1 QPR

Alex Ferguson memilih Anders Lindegaard untuk mengawal gawang di hadapan Rafael - Jonny Evans - Rio Ferdinand - Patrice Evra. Kuartet Ashley Young - Paul Scholes - Darren Fletcher - Wayne Rooney membentuk jentera tengah yang menyokong gandingan serangan Robin van Persie dan Danny Welbeck.

Sukar untuk meletakkan bintang seperti Anderson, Tom Cleverley, Nick Powell, dan Javier Hernandez di bangku simpanan. Tambahan lagi, bintang Mexico (Chicharito) sedang berada di tahap terbaik. Bintang-bintang ini sudah tentu merupakan kesebelasan utama jika diorang berada di kelab lain dalam Liga Perdana Inggeris.

Ceritanya sama seperti kisah musim ini. United akan ketinggalan. Perlu bangkit, dan berjaya melakukannya. The comeback king rules again.

Walaupun kisahnya tidak selalu begitu. Sangat berisiko untuk terus dengan tabiat melepaskan gol pertama perlawanan kepada lawan. Meskipun kebangkitan lewat adalah tradisi kelab Red Devils, ada masanya takdir Tuhan tidak mengizinkan. Buktinya? Dua perlawanan lepas, United tumbang 1-0 kepada Norwich dalam liga domestik dan tewas dengan keputusan yang sama kepada Galatasaray (Turki) dalam liga Eropah.

Tapi, malam tadi, Alex Ferguson terus menunjukkan kepintaran taktikalnya. Tactical masterpiece. Dua pemain gantian. Lapan minit. Dan... segalanya berubah.


Banyak kali dia melakukan kesilapan dalam menurunkan kesebelasan musim ini. Tapi hakikat dia seorang 'genius' tak dapat disangkal lagi. Barisan utama United malam tadi GAGAL. Namun, pemilihan pemain di bangku simpanan menunjukkan kecekapan dalam strateginya.

United menguasai perlawanan. Namun, United tidak merasa terdesak untuk mencari gol. Diorang boleh mencipta peluang tapi tak ada inspirasi untuk meledak. Itulah bayangan aksi United musim ini. Pemilihan Paul Scholes memburukkan keadaan. Scholes kelihatan malap. Mungkin masa sudah tiba untuk Ferguson mempercayai generasi muda seperti Anderson, Cleverley dan Powell.

United ketinggalan di awal babak kedua. Sepakan sudut lawan tidak diberi perhatian. Semua pemain bagaikan tertidur. Sepakan penjuru Kieron Dyer kepada Adel Taarabt dikembalikan. Tiada siapa mengawal Dyer yang memperdaya RVP di sebelah kiri pintu gol Lindegaard. Rembatannya ditepis Lindegaard tepat ke laluan Jamie Mackie yang tak mungkin terlepas peluang dari jarak tiga ela.

Itu menyedarkan Ferguson untuk menggantikan Scholes dan Young dengan Hernandez dan Anderson. Itulah pertukaran bijak yang menterbalikkan keputusan perlawanan.


Bek tengah ini terus menyerlahkan reputasinya selaku penjaring. Sebelum musim ini, dia hanya menjaringkan satu gol dalam lebih 100 perlawanan. Musim ini saja dia telah meledak tiga kali. Naluri serangannya seperti penyerang utama. Percayalah, dia adalah pertahanan! Sepakan sudut Rooney ditanduk Welbeck ke tanah. Evans menerpa paling pantas betul-betul di depan garisan gol. Memintas pertahanan untuk menanduk melepasi penjaga gol. 1-1.

Dalam masa lapan minit selepas gol Evans, keputusan telah selamat untuk United.


Inilah dia, pemain yang menghabiskan musim lepas melawan penyakit berbahaya. Kariernya seperti sudah berakhir. Ramai yang menyangka dia tidak akan kembali lagi. Fletcher membuktikan kepada dunia bahawa dia sudah kembali dengan tandukan tajam. Sekali lagi menerusi sepakan sudut Rooney. Dia juga bukan penyerang tulen. 2-1.

Selepas pertahanan, pemain tengah pula. Adakah penyerang seterusnya? Next?

 
Ya, penyerang. Supersub yang telah menjaringkan lapan gol dalam lapan perlawanan. Penyerang yang mengganas dalam musim pertama tapi merudum dalam musim kedua. Kini dia kembali. Penyerang berbisa dari bangku simpanan. Mengingatkan peminat United kepada supersub legenda, Ole Gunnar Solksjaer.

Dua pemain gantian berganding bahu. Anderson memecut dengan bola dari tengah padang, memecah benteng pertahanan dan melakukan hantaran-peruntuh-tembok yang sempurna. Pecutannya gagal dikekang pertahanan lawan dan hantarannya singgah tepat di laluan Hernandez ketika RVP melakukan larian dummy untuk menjerat dan menarik perhatian pertahanan lain.

Sentuhan pertama Hernandez untuk menyambut hantaran Anderson dengan kaki kirinya begitu cemerlang, meletakkan dirinya dalam posisi terbaik untuk menjaringkan gol. Rembatan kaki kanannya tidak dapat ditahan. Lapan minit saja diperlukan United untuk memusnahkan mimpi QPR. 3-1.


Pilihan tepat Alex Ferguson untuk masuk mengubah perlawanan. Anderson yang menyuntik tenaga dalam jentera tengah. Hernandez dengan larian-tanpa-bola yang menyukarkan pertahanan. Anderson hebat dan Hernandez berbisa.

Mungkin ramai meragui taktik Alex Ferguson. Tapi United kini di puncak liga domestik dan mara ke pusingan kalah mati Liga Juara-Juara Eropah. Apakah itu kegagalan? Bagi aku, tidak. Terpulang bagaimana korang nak menilai. Ferguson sudah bertahan 26 tahun. Sebabnya sudah jelas terbukti.

Dua perlawanan menanti dalam masa seminggu. West Ham United dan Reading. Dua kemenangan menanti pasukan terbaik dunia..













p sepak s : Gumbira...


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif