Welcome To My Life...

Wednesday, November 28, 2012

Scintillating

Assalamualaikum.

Wisel penamat telah dibunyikan, menandakan juara bertahan kembali bernyawa. Tuan rumah menang bergaya di gelanggang sendiri dengan izin Allah. Perebutan slot separuh akhir kini terbuka selepas Indonesia mengatasi Singapura 1-0 dalam perlawanan lebih awal petang tadi.

Aku gembira, dan aku pasti seluruh rakyat Malaysia turut berkongsi perasaan yang sama. Malam ni pasukan bola kita menunjukkan persembahan sebenar sang juara. Harimau Malaya mempamerkan belangnya. 

 Malaysia 4-1 Laos

Alhamdulillah, sebagai rakyat Malaysia, bersyukurlah kepada Yang Maha Kuasa yang menganugerahkan kemenangan ini milik kita. Walaupun hanya pasukan kerdil seperti Laos, jangan kita lupa. Laos juga yang seri 2-2 dengan Indonesia dalam perlawanan pembukaan. 

Di depan ribuan penyokong sendiri, dan sorakan gamat Ultras Malaya, skuad negara begitu tekad dari wisel permulaan. Laos tidak pernah berada dalam permainan. Ketika 1-1 pun, gol itu dijaringkan menentang arus perlawanan. Malaysia mendominasi permainan dan tidak pernah kelihatan menuju kekalahan. 

Serangan demi serangan bertubi-tubi hanya mendatangkan satu persoalan. Bilakah Malaysia akan menjaringkan gol seterusnya? Hanya masa yang akan menentukan. Jika tidak kerana ketumpulan gandingan penyerang Safee Sali dan Norshahrul Idlan Talaha, Laos sudah hanyut dalam babak pertama lagi. Ia tidak sepatutnya berakhir 1-1. 

They should have been out of sight long before the equaliser. Safee Sali melepaskan deretan peluang keemasan. Sebelum Safee menjadikan kedudukan 2-1, dia gagal menanduk ke gawang ketika dibiarkan tanpa kawalan di tengah kotak penalti. Safee memiliki tujuh atau lapan peluang terhidang. Mat Yo juga ada empat atau lima.

It could have been 11 or 12 goals for Malaysia. But I'll take this 4-1 scoreline and all three points. Perlawanan terakhir kumpulan menentang Indonesia penting kerana Indon menang dengan Singa. Mahu atau tidak, Malaysia mesti menang. Sekurang-kurangnya amaran telah diberi. 

Jika skuad Harimau Malaya konsisten dengan aksi malam ini, aku percaya Malaysia pasti menang dengan Indonesia. The attacking football was scintillating and breathtaking at times. Laos have no answer to Malaysian fluid system. Aku rasa minima lapan gol jika gandingan penyerang lebih tajam. Safee nampak tumpul dan terlalu baik hati.

Safee perlu lebih kejam. Dalam bola sepak, tiada istilah kesian. Setiap kesilapan akan dihukum di peringkat lebih tinggi. Safee perlu belajar untuk menjadi lebih zalim. Biar menjaringkan 10 gol, demi maruah negara. Usah pedulikan lawan.

Pujian? Aku dah puji tadi, jentera serangan Malaysia nampak mantap kecuali penyudah. Jika penyudah tumpul itu diperbaiki, aku yakin kejuaraan akan dipertahankan. Benteng pertahanan juga kukuh. Persefahaman semakin baik. Aku puji pemilihan pemain oleh Datuk K. Rajagobal yang membuat keputusan tepat malam ini. Tiada lagi eksperimen, ini pertandingan sebenar.

Aku lebih suka Mahali Jasuli di posisi bek kanan berbanding Bunyamin Umar. Farizal Marlias nampak tenang di gawang. Gandingan Fadhli Shas dan Aidil Zafuan di bek tengah juga mantap. Azmi Muslim atau Zubir Azmi di posisi bek kiri tiada masalah bagi aku.

Jentera tengah hari ni merupakan keputusan terbaik Datuk Raja. Safiq Rahim lebih menyerang, kerana ada Shakir untuk bertahan. Jika dibandingkan Safiq - Amar Rohidan yang kedua-duanya bertindak selaku holding midfielder. S. Kunanlan di sayap kiri beraksi cemerlang dengan hantaran silang kaki kiri yang merbahaya dan larian kencang. 

Penyerang? Tumpul, perlu lebih banyak latihan penyudah. Aku minat Safee Sali, bayangan Mokhtar Dahari. Tapi malam ni, Safee nampak hilang punca sampai dia menjaringkan gol mudah hasil usaha keras Wan Zack Haikal. Aku tak tahu apa masalah yang mengganggunya tapi Safee perlu bangkit. Mat Yo? Skillful and speedy. But he needs to be sharper.

Wan Zack? I'll single out him.

Man of the match tonight is easily Wan Zack Haikal Wan Noor. Mencipta gol kedua Malaysia dengan hantaran silang kepada Safee dari sebelah kanan untuk jaringan mudah buat penyerang berkualiti Malaysia. Penjaring gol ketiga dengan tandukan kencang hasil hantaran lintang Kuna dari sayap kiri. Kepantasannya sentiasa mengancam pertahanan Laos.

Larian pantas, variasi skil, mampu menggelecek dengan licik, dan kreatif. And the most important of all, he has the footballing mind. Dia tahu apa yang dia perlu lakukan. Dan dia tahu apa yang dia buat. Inilah pemain menyerang yang kita cari selama ni.

Tak sia-sia kita beri pendedahan di luar negara kepada pemain Harimau Muda. Inilah hasilnya. Beraksi di Slovakia, Singapura, dan Australia banyak mengajar pemain muda kita untuk lebih cepat berfikir dan bertindak pantas. Hari ini Laos melihat apa yang Wan Zack belajar dan terpaksa menjadi mangsa.

Lihatlah esok. Lalang yang mengeji ketika kalah akan menyanjung dan memuji. Bila menang, mengaku rakyat negara ini. Bila kalah, dikutuk sepuas hati, dihentam tanpa henti. Hipokrit. In shaa Allah pasukan negara akan mengalahkan Indonesia dan melangkah ke separuh akhir.

Teruskan menyokong Harimau Malaya. Doa kita jadikan satu, Piala AFF terus diburu. Selamat malam.











p sepak s : Malaysia selalu boleh...


No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif