Saturday, March 30, 2013

Ole-Ole Dari Bali


Sejak ayah aku balik dari Bali, memang tak sudah beliau bercerita tentang kehebatan minda orang sana dalam ketamadunan di jalan raya. Walaupun pelancong begitu ramai dan jalan raya begitu sesak dengan kenderaan, kesesakan jalan raya tak berlaku.

Kereta yang nak masuk dari simpang, buat U-turn atau sebagainya akan mendapat laluan. Tidak perlu melihat kiri dan kanan. Masuk saja. Memang pelik bagi kita rakyat Malaysia yang terpaksa menanti setengah jam di simpang jika jalan utama begitu sibuk. Kalau baru dapat lesen, memang tunggu sampai malam!

Ayah aku yang pernah tinggal di Amerika Syarikat berkata bahawa sistem jalan raya di negara seberang lebih bagus dari USA. Wahh gitu! Aku tak tahu nak kata tapi orang Malaysia memang pelik-pelik di jalan raya. Tak macam makhluk yang ada akal. 

Lagi satu cerita menarik dari ayah aku ialah tentang bertuahnya beliau dapat melihat sendiri konvoi Presiden Bambang yang ada mesyuarat di Bali. Ayah aku menceritakan bagaimana ketatnya kawalan. Polis berada di sepanjang jalan dan pemeriksaan ketat dilakukan dengan alat pengesan bom. Sungguh menarik sekali kawalan keselamatan mereka.

Okey, cukup setakat tu. Kalau cerita pengalaman ayah aku di sana, tak cukup lapan ratus juta entri. Aku pun tak banyak masa sangat. Esok nak balik kolej dah. Sobsob. Ni pun nak cerita pasal ole-ole yang ayah aku bawak balik. Dia tak nak beli banyak sebab banyak nak kena bayar kalau muatan lebih dari 7 kg. 


Ni t-shirt untuk aku. Baju untuk adik-beradik aku yang lain malas den nak layan. Semak je diari saya. Huihuihui. Merah lagi. Dah banyak baju merah den. Nak buek camno? Baju ni je yang muat. Alhamdulillah, ni pun dah bersyukur sangat.



Rantai kunci untuk semua ahli keluarga aku. Ayah, ummi, dan kami lima beradik. Cantik. Pandai ayah aku pilih. Walaupun kecik, tapi tak ternilai harganya. Terima kasih ayah. Syukur ya Allah.


Last but not least, it's MINE! Made in Bali

Ah, tak sabar rasa nak pergi sana satu hari nanti. Mungkin untuk berbulan madu dengan si jantung hati. Awak, tunggu saya. Walaupun awak dah pergi Bandung, nanti kita ke Bali sama-sama.



No comments:

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif