Monday, June 27, 2011

Beri Hukuman Setimpal


Assalamualaikum... serba salah jadi.. nak cakap ke tidak? Maka aku bercakap lar jugak pasal nie.. ketepikan segala sentimen.. aku bercakap secara neutral.. secara am.. tempoh hari kita tahu trio Datuk T yang menayangkan video lucah pemimpin pembangkang hanya dikenakan denda tak sampai RM3000.. apakah itu setimpal? Sudah tentu tidak.. apalah sangat erti RM3000 bagi mereka yang kaya-raya dan berstatus jutawan... sedangkan seorang pemandu bas dalam kes lainnya pernah dikenakan penjara lima tahun kerana menayangkan video lucah di dalam bas.. mengapa terjadi? Adakah kerana dia bukan ahli politik?

Kita lihat contoh berikutnya.. saman yang dikeluarkan oleh pihak polis juga sama untuk semua individu di Malaysia.. saman dengan nilai yang rendah sudah pasti tidak akan menjadi masalah buat ahli2 korporat dan jutawan2 yang mempunyai duit berbukit-bukit.. saman RM300 bagaikan satu sen saja bagi mereka.. di luar negara pula lain ceritanya.. hukuman diberikan mengikut status kekayaan individu.. lebih kaya seseorang individu itu, lebih tinggi denda yang akan dikenakan.. untuk tidak bercakap kosong, seorang anggota polis di Britain pernah menahan Puteri Diana atau lebih dikenali sebagai Lady D kerana memandu laju.. akibatnya dia menerima ganjaran dan dinaikkan pangkat.. saman yang diberi pula bernilai jutaan ringgit..

Inilah yang dikatakan hukuman setimpal.. agar denda dan hukuman ini menjadi pengajaran berguna buat setiap individu untuk tidak mengulangi kesalahan yang dilakukan.. ketepikan sentimen politik.. seperti prinsip Undang-Undang Rom yang menjadi asas perundangan pada hari ini, semua manusia sama di sisi undang-undang.. tidak ada pengecualian.. yang bersalah WAJIB tetap bersalah..

YOU READ, YOU DECIDE
















p/s : Widget follower tak nampak lagi.. aduhai....

21 comments:

lilypelangi said...

memang tak adil langsung !

benci benci benci !

patutnye kenakan la hukuman lagi tinggi . mentang2 lah dia ahli politik . . huh!

OncEUponAtIMe said...

salam fizan...

aku setuju gak dengan pendapat ko...tapi kalau kita lihat dari sudut lain mungkin berbeza....kalau layanan terhadap org kaya dan miskin dibezakan contohnyan dalam isu saman...akan wujud ketidak adilan sosial...cuma bagi aku...kalau kita islam dan kita kaya...burden utk berbakti tu kene lebih bukan untuk glamer semata2....

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

orang yang ada nama dan kuasa ne memang selalu di double standard kan :( lumrah dunia sekarang :(

chemay said...

nak tau something?
chemay tak pernah hormatkan pemimpin negara malaysia ni.
diorang play politics like its a dirty game.
kotor..
busukk.
patut lah melayu makin tertindas.
bodoh.

*sori komen emosional. :)

nurAMALLINA said...

Itu semua mainan politik yang terang-terang bodoh dan tak adil.

yana halim said...

jual t-shirt bersih kena tangkap, edar video lucah kena denda ciput je. kalau tak betul dah dikira fitnah, kalau betul dikira membuka aib orang. tahniah la ye datuk2 tu. di dunia nie boleh la senyum2. kat akhirat?...sendiri fikir2 kan...

Mrs.Yie said...

hish..langsung x setimpal..di mana keadilan?? kita tunggu di akhirat kelak..

niena shopping2u said...

kekadang terfikir, Malaysia ni nama je negara Islam tpi cara pemerintahan tu? ntah.. segalanya dibayar dgn duit, zina dibayar dgn duit.. khalwat dibayar dgn duit.. seolah2 duit ni raja kte, syurga buat kte.

nawal addina said...

err , politik ? haha :)

zOeY zAu YaH said...

isu yg ada pro n kontra..tp itu pandangan awk kan? =)

suha said...

politik membutakan mata semua orang (^_^)

gigiAriEma said...

aiyo mana adil mcm tuh. hrr... geram2!

imanbieyha said...

org politik dikire dalam special case kan?? denda mungkin tak beri efek pada mereka pun huhu

Mr.Oren said...

dia takut la tu...tuduh orang zina tanpa 4 orang saksi,hukuman dia sebat 80...
buku teks budak sekolah pon ada ajak...
dah la sumpah kat surau...

M Fizan said...

@lilypelangi memang tak adil!

benci sangat sangat!

tu lar pasal kan..mentang2 lar dotdotdot...tuutttttt~ (censored..hehe)

@OncEUponAtIMe waalaikumussalam...

dari segi mana saudara bercakap tentang ketidakadilan sosial nie?? kalau orang kaya dikenakan denda yang sama dengan orang miskin, mereka tidak akan serik untuk melakukan kesalahan itu lagi..betul tak??

@Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine asal ada nama dan kuasa jer selamat :( lumrah2 :(

M Fizan said...

@chemay nak tau..nak tau!!
yup2...they play politics with all dirty tactics that we can imagine..
menindas bangsa sendiri dengan bayangan cuba membela..

*takpe..we should be emotional on this topic ^_^

@nurAMALLINA haha..setuju 1000%..wayang politik semata-mata..

@yana halim saya baru tahu kes jual t-shirt bersih nie..terang2 tak adil betul..fitnah jer tu, memang sah tak tulen..diorang nie tak takut akhirat gamaknya..macam nak hidup selama-lamanya menongkat dunia.....

M Fizan said...

@Mrs.Yie sememangnya tidak..kita tunggu jer..Allah Maha Adil :)

@niena shopping2u cara pemerintahan kafir nie..tak adanya Islam macam nie kan..duit boleh membeli segalanya? entahlah.....

@nawal addina nope.. general .. :)

M Fizan said...

@zOeY zAu YaH well..tak ada pro..kontra semata..haha..yes..just my opinion :)

@suha lalala..tidak semua orang..sekurangnya saya tidak dibutakan ^_^

@gigiAriEma grrrr...itulah kenyataan...memang tak adil..

M Fizan said...

@imanbieyha huhu..special case? orang cacat akal? hahaha

@Mr.Oren haha..main sumpah cam budak2..tak guna nama Allah pun..dah lar takde 4 orang saksi..

fa said...

setuju sgt2~ mana blh pilih kasih dlm menjalankn hukuman an~ huu..

M Fizan said...

@fa huu..memang tak boleh..tak adil kan....

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif