Wednesday, June 8, 2011

Hulur Sana Sini

Assalamualaikum.. emm.. sejak akhir-akhir nie aku dengar banyak sangat kes duit kopi.. hulur sana, hulur sini.. nak lepas daripada kesalahan yg dibuat.. kita pun tahu ini lumrah dunia akhir zaman.. kalau ada duit, buat salah apa pun boleh lepas.. yg menghulur terlepas, yg dihulur pun puas.. hehe.. puas sangat lar korang dapat duit kopi tu........ :)

Allah SWT berfirman

Mereka sangat suka mendengar berita-berita dusta, sangat suka memakan segala yang haram (rasuah dan sebagainya) (Surah al Maidah : 42)

Al Hassan dan Sa’id bin Jubair RA berkata bahawa “Segala yang haram” yang disebut di dalam ayat ini bermaksud rasuah. ( Wizarah al Auqaf Kuwait, al Mausu’ah al Fiqhiyah al Kuwaitiah, cet ke 2, Maktabah Darul Salasil, 1404-1427 H, bahagian 22, ms 221 )


Nie lar yg dipanggil budaya duit kopi.. atau dalam bahasa bakunya dipanggil rasuah dan bahasa saintifiknya KORUPSI.. memang inilah salah satu tanda-tanda kecil kiamat... fakta-fakta korupsi yg korang perlu tahu :

1. Bila melakukan korupsi?
- Nak lepas daripada kesalahan
- Nak dapatkan projek yg mahal
- Nak kenakan orang lain

2. Kenapa melakukan korupsi?
- Tak nak menerima hukuman lebih teruk
- Nak untung besar
- Pentingkan diri sendiri
- Hati yg zalim
- Tak takut azab Allah

3. Siapa yg melakukan korupsi?
Aaa.. lu pikir lar sendiri...

Ada banyak lagi jawapan untuk soalan2 nie.. malas nak terangkan lebih-lebih.. korang pun tahu.. aku pun tahu.. biarlah rahsia.. hehe.. sebenarnya orang yg memberi dan menerima rasuah nie tak ada harga diri.. tak setuju ? Nak marah aku? Marah lar.. aku boleh cakap korang nie lar umpan yg memarakkan nyalaan api neraka.. dah terang2 dalil Al-Quran mengharamkan rasuah, korang masih nak tunjuk kehebatan korang di dunia fana pinjaman Allah nie... aku jijik sangat tengok korang nie.. aku rasa lebih hina daripada najis mughallazah..

Kepada yg melakukan korupsi nie, korang tak takut azab Allah ke? Azab Allah tu maha pedih.. itu saja yg aku nak ingatkan.. kepada yg pernah melakukan rasuah, bertaubatlah dengan taubat nasuha sebelum terlambat.. insaflah.. jangan tunggu sampai malaikat Izrail datang memanggil.. kezaliman korang nie ada harganya.. azab Allah tak tertanggungkan.. aku jamin korang akan menggelupur di neraka diketawakan oleh syaitan2 teman korang yg menyesatkan korang daripada jalan yg lurus dan benar..

Sampai satu masa, korang akan kembali ke tanah.. jawablah dengan malaikat Allah sebelum tiba hari pembalasan di mana korang akan dihisab di neraca Mizan.. korang nak berlagak macam mana dengan duit harta dunia nie? Tepuk dahi, tanyalah diri sendiri... anda mampu mengubahnya.. jauhi korupsi, hiasi peribadi.. Malaysia anti-rasuah!!! Akhir kata daripada aku, berlaku adillah sebelum korang diadili... wassalam.. :)















p/s : Berpesan-pesan dengan kebenaran...

14 comments:

syrupmasin said...

haha..penah buad assignment pasal corruption nih..huhu

suha said...

jangan makan duit rasuah,nnti buncit perut (^_^)

hehehe kalo jpa nk rasuah bg duit,soh stadi,jgn amek duit 2..bg akak lala

apik pehe said...

huhu..kalau dah banyak duit..semua benda leh jadi..hehe

chemay said...

harap kita terhindar dari budaya korupsi nie.
amin
:)

Green Apple said...

doakan moga keinsafan datang kpd mereka... dan minta dijauhkan kita dari sifat tersebut...

Scya Lollita said...

tak tahulah apa nak jadi .
moge dijauhkan drpd sume bnde ni .

M Fizan said...

@syrupmasin huhu..buat banyak2 sikit..biar bertaubat orang2 terkutuk macam nie..hehe

@suha buncit perut takpe lagi..azab neraka tu yg tak tahan..huhu..

lala..jpa tak kan nak rasuah..akak ney.........haha

@apik pehe tu lar pasal kan apik? duit banyak baik sedekah kat fakir miskin..hehe

M Fizan said...

@chemay betul2..amin ya rabbal alaminnn :)

@Green Apple insyaAllah..amin ya rabbal alaminn~ minx simpang malaikat 44 ^_^

@Scya Lollita huhu..aminn.. entah lar...memang hancur negara kalau terus macam nie....

zati embong said...

rasuah.skrg mana2 pn ada.seriously.

hihi.kenapa terkejut jat perempuan?

M Fizan said...

@zati embongagree2..diorg nie x takut azab memang......

hihi..ingat jat tu your bf..lalala =P

udin said...

tanda2 akhir zmn.. maksiat, penipuan, korupsi, dan sbgnya berleluasa.. smoga kita yg masih boleh berfikir hukum halam dan haram akn terhindar dari semua menda2 ni..

Anyyss Shuhaimi said...

nanti hidup tak tenang..naudzubillah min dzalik..

lilypelangi said...

korupsi bukan bahasa indon ke? hee .

btw , org yg berasuah ni memang tataw malu . ta takut azab .

harap kita dijauhkan lah dari segala kejahatan ni . aminn

M Fizan said...

@udinhuhu..semuanya ada dah...moga kita dijauhkan lar daripada benda2 haram macam nie..aminn~

@Anyyss Shuhaimi betul sangat2 tu..makan harta orang..haram..naudzubillah min dzalik ...

@lilypelangi indon lar..heee..

tataw malu stu hal.. azab memang pedih lar....

amin ya rabbal alaminnn.. kita nie masih waras.. patut boleh berfikir yang mana baik, yang mana buruk..insyaAllah...

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif