Tuesday, June 21, 2011

Mahligai Mimpi, Kubur Menanti

Gambar hiasan

Assalamualaikum para pembaca yang dikasihi.. salam sejahtera juga.. besar tak rumah dalam gambar kat atas nie? Bila aku tengok gambar nie, aku jadi tertanya2.. apa tujuan orang bina rumah besar2 cam gitu? Agaknya tuan rumah tu dah tak tahu macam mana nak guna kekayaan dia jadi dia pun buat lar rumah untuk raksasa.. aku rasa macam tu lar.. kan lebih baik dia gunakan kekayaan tu sedekah kat fakir miskin... kalau harga rumah nie RM500 juta dan duit tu diberi kepada 500 orang sebanyak RM1 juta seorang.. cuba kira berapa orang jutawan yang dapat dilahirkan?

Aku teringat cikgu Kemahiran Hidup aku pernah cerita masa aku tingkatan 3.. dia kata orang Melayu bila untung berniaga, akan besarkan rumah.. tambah dapur, tambah itu, tambah ini.. dia punya sibuk berniaga bukan melekat kat rumah pun.. dia cuma balik waktu malam dan dapat lepak di BILIK TIDUR SAHAJA.. diulang.. BILIK TIDUR SAHAJA.. jadi apa guna rumah besar?? Nak jadi lambang kemegahan? Apa lar sangat besarnya rumah yang manusia boleh buat.. Allah buat alam nie jauh lagi besar.. cikgu aku cakap lagi, orang Cina bila untung berniaga, dia akan pusing modal dan besarkan perniagaan.. tengok lar perbezaan orang Melayu dan Cina.. mari kita berfikir sejenak..

Sekarang aku meragui apa kegunaan rumah yang besar.. aku boleh jamin cicak lagi tahu dan pernah menjelajah ke seluruh rumah.. jangan sampai bila rumah besar, tandas pun tak tahu kat mana.. berapa orang sangat yang ada dalam rumah sebesar dalam gambar di atas? Bila tuan rumah mati, timbul lar kisah rumah berhantu.. hihi.. yang penting, bukan boleh bawak rumah kebanggan tu ke kubur.. apa guna mahligai seindah mimpi bila kubur yang menanti??















p/s : Renung-renungkan.. selamat beramal..


30 comments:

cik iera said...

aah kn.watpe wat umh besar2 cm2.
membazir jew. :p

Nadia Mashuri said...

huhuu..
betul tu.. rumah besar2 kalau ada ramai yang duduk sekali tak apa juga..
=)

M Fizan said...

@cik iera huhu..memang membazir..tak faham apa motif diorang buat rumah besar...:P

@Nadia Mashuri huhu..tepat sekali cik nadia..saya nampak kewarasan buat rumah besar nie kalau nak tumpangkan 1000 orang anak yatim.. ^_^

Anyyss Shuhaimi said...

takut kot duk sorang2 dlm rumah besar,,uishh...

CikFF said...

mungkin dia nk kc ff ngn family duk sne kut.. hehe

:)

Arpiiz said...

sebenarnya dorang plan, nanti bila dah muflis, boleh jual rumah tu dngan harga mahal..hehe

nur amalina athman said...

yup..setuju 100%..entry yang bagus..

aceceii depa..tahniah2 berjaya memotong aku..:D

M Fizan said...

@Anyyss Shuhaimi huhu...tahu takpe..bila sorang, sunyi..tiba2 ada bunyi macam2, cuak rasanya...hu...

@CikFF hehe..kalau ff ngan family duk sana pun, still terlalu besar lagi.. takkan ff nak bertukar2 bilik tidur setiap malam?? :)

M Fizan said...

@Arpiiz hehe..kalau tak muflis? nak buat apa rumah besar macam tu? ^_^

@nur amalina athman bagus? huhu..thanks2..

tenkiu mak cik...penat blogwalking ouh ....:)

CikFF said...

ff ajk la 1 kampung duk sne.. wat kmpung lak lam umh tu.. hehe

SweetLikeWhat said...

setuju sangat..jarang jumpe rumah cina yang terlalu besar sangat..kadang-kadang umah dorang biasa jer..tapi pakai keta mewah :D

amber tiffany said...

rumah besar banyak hantu -.-'' hahah no, rumah besar kereta mewah dan branded stuff memuaskan nafsu mereka . bersyukur lah dengan apa yanga ada dan beringat sebelum kena sebab kita ni kaya sebelum miskin =)

done following =)

izyan yasmin said...

Betul tuh . Tapi maybe kepuasan kot ada rumah besar :)

Heidi Shafiq said...

umah besar sgt nanti penat nak kemas.. mop lantai je mau 3hari baru habis..

unieMARKS :) said...

mmg membazir , tapi sesetengah org buat mcm tuh sbb dia obses dengan impian dia . kan semua org ada idaman mereka sndiri :)

hanya pendapat.

red said...

buat rumah besar sebab nak buat anak byk2 kot??? hehehehe

Wyna Nubies said...

As Salam,

sebahagian besar org wt rumah besar gedabak cm tu mmg utk tunjuk megah..mcm dia tu kaya sgt la tuh..huhu~
tp,sebahagian kecil plak buat rumah camtu mybe sbb family besar...kalu rumah kecik,xmuat plak kn? haha~
klau rumah cantik,kita pun selesa ;)
FIKIR POSITIF ;D

apik pehe said...

rumah besar?
xder guna pon kalo kiter duk sorang..ehhee

M Fizan said...

@CikFF hehe..kalau bawak satu kampung, saya tak ada masalah dengannya...ini masalah satu keluarga yang cuma ada 3 orang tinggal dalam rumah agam yang boleh memuatkan 30 ekor dinasour :)

@SweetLikeWhat hehe..kereta mewah takpe..takde yang besar mana pun..rumah nie sangat lar membazir..lebih baik bersederhana..

@amber tiffany banyak hantu? maybe..haha..itu yang kita tak nak..memuaskan nafsu tu tak bagus..kita tengok keperluan, bukan kehendak..bersyukur dengan apa yang ada tu saya setuju sangat :)

M Fizan said...

@izyan yasminhuhu..no komen..lebih baik bersederhana kan? :)

@Heidi Shafiq hahaha..tu baru mop lantai..sebab tu upah orang gaji ramai..tu membazir duit lagi....:D

@unieMARKS :) hahaha..impian? lebih baik pasang impian ke syurga..caranya? sedekah pada fakir miskin..saham akhirat..

hanya pendapat :)

M Fizan said...

@red hehehe..kalau pun anak banyak, masih tak dapat memenuhkan rumah tu....

@Wyna Nubies
waalaikumussalam..

memang tak dinafikan nak bermegah tu satu hal..huhu.. bukan nak FIKIR NEGATIF.. kalau pun anak ramai, tak kan lar buat rumah macam mahligai.. lebih baik bersederhana kan.. bukan kecik sangat sampai tak muat..BERSEDERHANA :)

@apik pehe hehe..semestinya TAK GUNA..itu sangat pasti :D

Hans said...

bagi aku tak salah rumah besar asal jangan bermegah diri dan tolong orang yang susah
:-)

5 Sebab Kenapa Aku Suka Wordless Wednesday

zati embong said...

semua org berkerja,cari duit ada matlamat.ada org cari duit nk kahwin, nk menyimpan, n nk buat rumah besar2.hihi.

Mawar Berduri said...

rumah besar? sunyi. aku puas merasakanya.

*rumah besar penat owh nak kemas.

M Fizan said...

@Hans aku tak ada masalah kalau dia tolong orang..tapi rumah besar sangat kan membazir..bukan ke baik kita bersederhana? :)

@zati embong hihi..saya rasa ramai salah faham..maksud saya, rumah besar sangat tu yang jadi persoalan..membazir lar..rumah besar sangat, yang duduk berapa orang jer..

@Mawar Berduri haha..yup..rumah aku agak besar..tak lar macam banglo..tapi penat nak kemas dan sunyi..huhu..

CikFF said...

mungkin tak lama lagi dia nak ajak dinasour2 tuh datang tinggal dgn dorang

:))

schaze zainn said...

kalau org tu anak banyak macam mana eh?hihi :D mesti nak kena buat rumah besar kan :P

yang penting rumah besar tu untuk keselesaan ahli keluargan bukan untuk menunjuk2, dari menunjuk tu nanti boleh timbulnya perasaan RIAK, dan kemudian boleh menimbulkan fitnah.haish

M Fizan said...

@CikFF hahaha..merapu lar cik FF nie..kalau betul diorang ajak dinasour tinggal, saya delete entri nie :)

@schaze zainn hihi..perlu ke buat istana? ramai sangat ke anak dia? 100 orang ada? :)

haha..masalahnya bila rumah besar mula lar nak RIAK..menunjuk2..maka dapatlah dosa..lebih baik bersederhana..bukan tak boleh rumah besar..tapi biar berpada-pada..^_^

suha said...

cik suha tak mmpu nk ade rumah cmne huhu



hidup biar brsderhana (^_^)

M Fizan said...

@suha huhu..saya pun sama lar akak........

hidup nie jangan membazir sangat kan? :)

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif