Welcome To My Life...

Tuesday, June 28, 2011

Dilema Bekas Kekasih

Kesian dia nie dalam dilema.. haha..

Assalamualaikum..
Aku mulakan entri hari nie dengan satu kata2 yang penuh bererti..

When we are in love we often doubt that which we most believe

Betul tak? Betul kan?? Bila kita angau bercinta, kita selalu ragu dengan orang yang paling kita percaya iaitu orang yang sangat kita cintai.. kita takut sangat akan kehilangan si jantung hati.. takut sangat akan dikecewakan.. maka apa yang dia buat semua serba tak kena.. dia cakap dengan orang yang berlawanan jantina sikit, mula lar kita cemburu.. cemburu tu tandanya sayang kan? Ada orang yang dapat mengawal cemburu, tapi ada orang yang mula lar nak melenting.. huhu..

p/s: betul ke orang cakap. ex sesama ex xbole kawan lagi.coz di kuatiri perasaan sayang yang pernah tercipta itu akan muncul kembali.. huhu...

Betul ke macam tu? Ini lar masalah yang selalunya menimbulkan keraguan dalam hati pasangan dan seterusnya mencetuskan bibit dilema.. sudah tentu kita berasa serba tak kena jika pasangan kita kelihatan mesra semacam dengan bekas kekasihnya.. mungkin akan timbul dialog begini :

Ali : "Biarlah, tak kisah pun!"

Lisa : "Tak ada hak nak cakap apa-apa"

Persoalannya di sini, jujur ke cakap tak kisah? Atau sekadar di bibir saja? Mungkin ada segelintir yang berkompromi serta bertoleransi.. tapi adakah hatinya langsung tidak gusar? Mungkin sama sekali TIDAK.. paling kurang, akan ada sedikit keresahan di hatinya kerana iblis dan syaitan sememangnya suka menimbulkan perasaan was-was dalam hati insan.. maka timbul lar keraguan yang bisa mengakibatkan pertelingkahan..

Norman : "I tengok u dengan si polan rapat sangat"
Abby : "Dia masih kawan i.. tak kan i tak boleh cakap langsung?"

Nak cakap apa lagi? Dalam Islam pun, diharamkan kita memutuskan hubungan sesama manusia...

Semuanya kerana BEKAS KEKASIH.. untuk membantu Ieyza Afieyna dan ramai lagi insan2 di luar sana, adakah bekas kekasih boleh berkawan lagi? Adakah perasaan sayang yang pernah menyatukan mereka dulu akan bercambah semula? Mungkinkah terjadi? Soalan nie subjektif.. tak ada jawapan yang betul.. kita semua ada pandangan sendiri.. bagi aku, risiko mungkin ada.. tapi jika pasangan cuba saling mempercayai, insyaAllah tiada masalah akan berlaku disebabkan oleh DILEMA BEKAS KEKASIH...

YOU READ , YOU DECIDE . . .















p/s : Anda bagaimana ?

37 comments:

Si Orkid said...

ntah a..lau soal cinta..hati n perasaan ni sngt sush nk ckp..cm sy sndri.sy blh nsiht org..tp ble sy bdepan ngn maslh tu..bru sy thu btapa sushnye..org yg x alami x akn thu ape yg kite rase..jd..buat lah kputusan ikut hati dan kewarasan akal kite..dan..Doalah pd Dia..InsyaAllah..

M Fizan said...

@zatiey memang ler soal perasaan susah nak cakap..huu..nak nasihat orang memang senang..bila kena batang hidung kita sendiri, baru lar terasa..orang yang merasai jer tahu betapa peritnya..huu..insyaAllah kalau kita berserah pada-Nya, kita akan dapat yang terbaik :)

Wanie said...

depend la..kalau diorg boleh lagi berkawan bagus la..tapi selalunye kalau dah putus ni, mestila dah tak ngam kan..

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

cinta itu buta... tapi jangan mebutakan diri kita ni kerana cinta... hahaha.. syang menyayang tu perlu ada batsnye selagi tiada ikatan yang sah,..

. said...

hehe , cinta :)

tatau nak komen ape -.-

#maaf

Ceiler Mun said...

ikut orang tu jugak macam mana.. ada orang boleh terima untuk jadi kawan, ada orang tak boleh terima untuk jadi kawan... :)


hati dan perasaan orang... susah untuk kita jangka.. kan?



^^

mr.oren said...

aku ingat kan ko buaya....kah...kah

suha said...

ada 3 perkara yg takkan terjgkau oleh mnusia;ajal,nikmat n jodoh..kalo bercinta berbelas tahun pon xsemestinya akn berjodoh dan kalo kenal hnye dlm sehari mungkin gak akn ade jodoh..

Jodoh hak Allah..kita hnya mmpu berdoa (^_^)

Si Orkid said...

btul2..pape pon think positif n kuatkan smngt..:)

Just Mini Love said...

erm,, susah kn bile nak sal bende nie.. sebab dulu saya pun nak kawan balik dengan ex.. tapi awek baru ex.. halang.. dan sekrang.. saya plak yg alami.. bila ex bf ieyza nak kwan dengan bf ieyza,, kawan ckit2 xpe.. tapi knapa smpai nak pgil syg,abg semua. bila tnye knpa die jwab dah terbiase.. bile situasi mcm nie x ke.. rase syg antara dorang tu bole berputik kembali kn.. sebab kite akan mudah rsa syg kat org yg kite pernah syg..hurm...

Unknown said...

bagi apik..biarlah berkawan..kiter takleh putus sedara..hehehe

Ema Razali said...

susah nak ckp, tp kalau ikut pengalaman Ema, Ema ni jenis susah nak kawan dgn ex. sebab bila kawan mesti akan rasa syg balik. lagi2 kalau ex pon salu ungkit kenangan masa cple dlu. kehkeh T____T

NIA said...

depends ikut situasi kot.ada certain org bleh je rileks2 dgn ex, certain org xleh tgk lgsung.haha.so it depends.

M Fizan said...

@Wanie huhu..nie bukan masalah ngam tak ngam..memang masalah ngam sangat..hehe..

@Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine betul2..jangan dibutakan kerana cinta..insyaAllah masih terbatas :D

@nawal addina haha..no prob..macam artis lak nawal nie :P

@Bella Bell haaa..saya setuju sangat ngan bella nie..masalah bila yang tak boleh terima tu lar..huhu..hati dan perasaan memang susah nak jangka..... :)

M Fizan said...

@Mr.Oren kah3.. tu tuduhan yang hiperbola..hahaha

@suha setuju sangat dengan akak katak..hehe..kalo kenal sejam pun dan berjodoh, tak ke mana jua :D

kita hanya mampu berdoa dan berdoa ^_^

@zatiey hehe..kalo kita think positive, insyaAllah tak banyak masalah :D

@ieyza afieyna susah nak cakap sal benda nie....huu..ieyza tak boleh biar kalau dah panggil melampau macam tu..over namanya..ieyza bagi dia pilihan..ieyza atau ex dia? huhu..sebab saya pun alami masalah nie..dia nak kawan rapat dengan ex lagi..so i'm fine with it..asalkan dia tau mana yang lagi istimewa bagi dia..:)

M Fizan said...

@apik pehe hehe..pandangan apik diterima..thanks for your opinion..kita takleh putus sedara sesama islam kan :)

@Ema Razali kehkeh..bahaya tu ema..nanti marah pulak current bf ema..hihi..so kalau risiko tinggi macam tu, takut termakan pujuk kenangan, jangan rapat lagi lar..nanti sayang balik, macam2 hal..syusah2.. ^_^

@sizuka[Izzati] hahaha..setuju2..it depends on person..thanks sizuka :D

M Fizan said...

thanks all yang bagi pendapat..sangat2 dihargai :)

Anonymous said...

susah nk ckp...sbb aku pun dlm dilema bab2 bekas kekasih nie. huhuhu

lilypelangi said...

biasanya kalau psangan tu putus secara baek , still ley berkawan .
and lau bf/gf dia bagi berkawan gn ex . dapat la berkawan .

lai cik lily .. still berkawan gn ex . baek kan bf lily ? hehe

cik sakura said...

hmm..soal cinta ke..terpulang pada individu itu sendiri..soal hati ni payah sikit..cakap macam mana pun kalau hati tak terima tak guna juga kan..apa-apa pun percaya pada qada' dan qadar..percaya pada jodoh..insyaALLAH..

fawzeah zea said...

zea dgn ex bf zea smpi skg xpernah brbaik dia nk kmi brkwn je tp zea xmw ambl risiko nnt xpsl2 zea tringt kisah lma zea kcewa apa pling trbaik jauhkn diri daripda dia ;)

rafina mimi abdullah said...

selagi dia bukan hak mutlak kita,kita tidak sepatutnya menganggap diri pasangan kita tu adalah 100% hak kita..kepercayaan dalam sesuatu hubungan cinta sebenarnya tidak boleh di ambil kira..lain la kalau orang yg dah kawin..hehehe :)

Kik0 ♥ QiLaH said...

suma atas diri masing2. rambut sama hitam yedak ;)

<-- tak suka kawan dah dengan ex. kehkeh

M Fizan said...

@waeda alias huhu..bahaya tu kalau dalam dilema..baik tanya Yang Maha Mencipta :D

@lilypelangi tu lar pasal..dah putus dan masih berbaik..hehe..

kalau bf sporting macam bf cik lily, kelas gitu :D

@cik sakura a'ah..soal cintan cintun..hee.. memang hati nie kalau orang cakap apa pun, tak terima jua..haha.. emm..tu yang terbaik..percaya pada JODOH ..insyaAllah dapat yang terbaik ^_^

Nur Sulastri said...

rasanya takde masalah untuk terus berkawan, tapi banyak limit kena ada. and for sure, tak boleh serapat dulu.

M Fizan said...

@fawzeah zea hehe..betul2..nanti zea tergoda balik susah pulak kan? nie masalahnya kalau zea nak baik2 ngan ex tapi current bf tak bagi..how? ^_^

@Mrs.Yie hehe..tu saya setuju..selagi belum sah milik kita, dia bukan hak kita lagi.. pandangan akak diterima ..tenkiu ^_^

@NuR 'aQiLaH yup2..kita yang menentukan jawapan untuk soalan yang subjektif nie..hati lain2..:D

baguslah kalau tak suka..hahaha

najihah sahami said...

nice.kalau sy, boleh je kawan lg...tp bese lelaki tu la plak emo. xnk kawan. apa nk buat. xkan nk paksa kan. hehe..

depends la ni..kan..^^

M Fizan said...

@Nur Sulastri betul jugak..limit tu perlu..tapi bab rapat tu masalah..asyik nak rapat macam dulu..mana boleh kan? hurm..

@najihah sahami hehe..yup2..depends..

eh2..ad ke laki emo sampai cam gitu? hehe..teruk laki camtu..hahahaha :D

Dkna Abza said...

masing masing ada pendapat tersendiri..bagi dkna, tak salah jika masih berkawan dengan bekas kekasih kalau niat kita dilandasan yang betul.

fawzeah zea said...

xsemua ckp bf zea kna ikut sbb dia bkn hubby zea lgi hehehehe..tgk keadaan la,brbaik demi kebaikan brsma xda prasaan benci...yg pnting kne ingt sapa bf sapa ex bf...spya c bf nie xda rasa cmburu.hehehehe

M Fizan said...

@Adylia Qarissa betul2..semua orang ada pendapat masing2..hee..setuju dengan apa yang dkna cakap ^_^

@fawzeah zea hehe..betul tu zea..yang takde benci tu betul lar..dan memang kena sentiasa ingat2 siapa current bf..jangan layan ex bf lebih2..hehe :)

Niena Muhammad said...

pandai cik Suha berkata2 :)

M Fizan said...

@niena shopping2u haha..berkat tunjuk ajar saya tu..hahaha :D

cici tembikai said...

hey ^_^

pendapat masing-masing kan . tapi kita semua tahu dgn niat masingmasing apa yang ada dalam hati kita tu. jangan sebab orang kata ex dgn ex boleh kawan and tak baik putuskan hbgn sesama manusia kita pun kena berkawan dgn ex. kang tak pasal-pasal kita lukakan hati org yang di sisi kita

plus tak kawan dgn ex tak bermakna kita buat musuh dgn dia. kita cuma tak gatal nak call dia, kita tak ajak dia keluar sana sini. yelah mana tahu dia terluka lagi. tak ke lepas kita call tu dia melalak-.-' tak ke dalam hati dia menyumpah seranah.

so kalau si polan call, angkat je tanya kabar ke apa ke. takde lah nak menjerit bagai. cuma tak perlu nak buat ex tu kawan baik sangat , seseorang mungkin terluka

*sekadar bagi pandangan =)

M Fizan said...

@amber tiffany woww..thanks for comment..

yer..hanya kita tahu niat di hati kita..kalau kawan biasa2 saja dengan ex, takpe..jangan lebih2, nanti terluka insan di sisi kita..

haha..betul2..nanti lepas call, dia menyumpah seranah..ajak dia keluar pulak, buatnya dia buat sesuatu yang tak baik kan..hehe

part last nie saya setuju..jangan buat musuh..tapi jangan layan baik sangat..ada hati insan yang perlu kita jaga..ngeee...

thanks again for your opinion :)

- said...

just wanna say,tak baik putuskan silaturrahim dan perasaan cemburu perlu dikawal :D

M Fizan said...

@Shalina Samsudin hehe..betul2..saya setuju sangat2..:)

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif