Tuesday, May 24, 2011

Aku & Doktor : Part 2

entri wajib baca ---> AKU & DOKTOR : PART 1

Assalamualaikum dan salam sejahtera..satu lagi hari yg meletihkan berada di Hospital Sultanah Bahiyah untuk melihat para doktor dan pasukan perubatan bekerja..huhu..tu lar..nak jadi doktor sangat kan.....sabor jer lar..aku tulis entri nie ada dua objektif jelas lar..satu nak bagi rujukan kepada junior2 yg akan mengalami pengalaman yg sama..kedua, aku nak bagi senior peluang untuk gelakkan aku dan teringat balik memori masa muda2 dulu..okey, gelakkan lar aku..haha..v_v

Hari nie hari kedua aku menyertai Program Pendedahan Kerjaya Seorang Doktor untuk Program Ijazah Luar Negara 2011 di bawah tajaan JPA sebelum aku memulakan pengajian A-Level selama 2 tahun di Intec UiTM Shah Alam bermula 3 Julai nie...ada sikit gambar kenang-kenangan...nah!! tengok bawah nie....

Left to right = Tan Yi Koon + Khoo Jing Hern + Nazif

Iron ladies...mainly from SMK Keat Hwa dan SMK Sultanah Asma..

Aku + Kamaleshwaran + Tan Yi Koon..

Kitorang lapor diri hari nie pada pukul 9 pagi..then, Encik Shafie ganti Encik Daud (cuti) bawak kitorang jalan2 untuk hari nie..22 orang dibahagikan kepada dua kumpulan macam semalam..kumpulan aku bergerak ke Jabatan Pembedahan..tapi separuh jer dapat masuk..separuh lagi termasuk aku bergerak tengok wad dulu..maka kitorang pun bergerak ke tingkat 3 dan 4 untuk ke wad 3C, 4A dan 4B..kitorang diberi masa 90 minit tetapi sebenarnya kitorang cuma jalan2 sepuluh minit ke semua wad tu dan turun balik..hahaha..sebabnya?? Tak tahu apa nak buat..malas nak kacau pesakit..tak ada siapa2 pun nak bagi penerangan..

Jadi kitorang turun balik ke Jabatan Pembedahan dan Mr. Arumugam bawak kitorang ke beberapa bilik doktor.,..maka kitorang dapat lar tengok doktor buat diagnosis dan sembang dengan pesakit..lebih kurang 12.30 kitorang dah habis..kumpulan yg satu lagi tiba dari Jabatan Forensik..kumpulan kitorang pergi makan tengah hari.,.kurang sesak sebab belum waktu makan..gambar yg kat atas tu lepas makan lar tu...lepas perut dah kenyang dan hati dah senang..hehe..mahunya tidak..bosan lar..aku menguap lebih 10 juta kali..okey2, aku tipu bab menguap tu...

Lepas solat, pukul 2 kitorang berkumpul balik...semua 22 orang peserta bergerak ke klinik pakar sekali lagi..separuh dapat masuk tengok bahagian O & G atau bahasa ringkasnya, sakit puan..aku dan yg lagi separuh nak masuk ortopedik tapi tak ada doktor..maka kitorang bergerak ke jabatan perubatan..kat situ pun tak ada doktor yg rawat pesakit..dia suruh datang pagi esok..sekali lagi terpaksa jalan ke bahagian ortopedik..lenguh kaki ooiii...aku pantang nampak kerusi terus duduk..sambil diketawakan oleh Khoo Jing Hern..haha..

Akhirnya masuk lar jugak kitorang dalam bahagian ortopedik sekejap..tengok2 lar wad tu..selepas tu, kitorang bergerak ke jabatan kardiologi, yg terakhir aku lawat hari nie..di sini kitorang dapat tengok Coronary Care Unit (CCU) dan Coronary Recovery Ward (CRW)..kitorang dapat briefing dari Dr. Tan, Dr. Shanti, Dr. Aqilah..thanks a lot doktor2 semua..thanks so much jgk kepada Sister Siti Fatimah yg sambut kitorang..untuk pengetahuan korang, Dr. Tan sangat lar kind + helpful..Dr. Aqilah pulak kelakar, bersemangat dan talkative..hehe...jangan marah yer doktor..4.30 kitorang dapat balik..itu saja untuk hari nie..

Bosan, penat, lenguh kaki, but still enjoyable, lot of funs and nice experience..huhu..

Jumpa lagi esok!!! :)













p/s : Penat jadi doktor nie...


6 comments:

HAKMI said...

selamat berjaya doc....

A i n n u r A f i f f a h said...

sebab tu sy takmau jadik doc..hahah :P

M Fizan said...

@HAKMIaiyoo..blom doc lg lar..huhu..insyaAllah..thx bro :)

@A i n n u r A f i f f a htgk pn penat..ap lg doktor tu..hehe..tp nti dh trbiasa ok lar..:)

kemang~ said...

fuyooo. bz gila jadi doctor. haha. naseb bek aku amek nursing je, kih3..btw congrat bro

suha said...

waiting 4 de part 3 hehehe

M Fizan said...

@kemang~hehe..thx bro..mna tau kita keje skali nti ..:D

@suha wait2..part 3 otw lar cik suha :)

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif