Welcome To My Life...

Thursday, May 26, 2011

FC 3 : Road To Wembley (Part 1)

entri sebelum - FC 4 : Juara Yang Terbuang...

Assalamualaikum semua..hari nie aku nak teruskan final countdown menjelang perlawanan akhir Liga Juara-Juara Eropah antara FC Barcelona (juara La Liga Sepanyol) dan Manchester United FC (juara Liga Perdana Inggeris)..sebelum nie aku bawakan kisah-kisah sensasi yg mencetuskan keributan dalam saingan musim ini..memandangkan tinggal 3 hari saja lagi sebelum berlangsungnya final yg akan disaksikan jutaan makhluk di muka bumi nie..maka aku akan memulakan kisah perjalanan kedua-dua pasukan yg mara untuk berentap di final..

ROAD TO WEMBLEY
FC BARCELONA


LALUAN KE FINAL
Di peringkat kumpulan, Barcelona membelasah Panathinaikos 5-1 (H), seri dengan Rubin Kazan 1-1 (A), menang ke atas Copenhagen 2-0 (H), seri dengan Copenhagen 1-1 (A), menumbangkan Panathinaikos 3-0 (A) dan menewaskan Rubin Kazan 2-0 (A)...Barca mara selaku juara Kumpulan D dengan 4 kemenangan dan 2 seri untuk mengumpul 14 mata..menjaringkan 14 gol dan dibolosi 3 gol..

Semasa pusingan kedua, Barca tewas 2-1 di Emirates (A) tapi bangkit untuk menang 3-1 di Nou Camp (H)..Barcelona mara dengan agregat 4-3..

Di suku akhir, Barcelona terlalu gagah buat Shahktar Donetsk dari Ukraine.. Barca menang 5-1 di kubu sendiri dan 1-0 di kubu lawan..Barca ke semi final dengan agregat 6-1..

Barca bertembung dengan musuh tradisi, Real Madrid, di separuh akhir dengan siri El Classico 4 kali dalam masa dua minggu..Barca menang 2-0 di kubu lawan sebelum seri 1-1 di gelanggang keramat mereka dan mara dengan agregat 3-1..

KEKUATAN
Barcelona sememangnya terkenal dengan corak permainan yg menghiburkan dengan dibarisi majoriti skuad juara dunia, Sepanyol..kawalan bola yg kemas, hantaran tepat, dan organisasi tersusun menjadi kunci kemenangan..para pemain Barca sentiasa cuba menguasai bola dan mencipta gerakan bermula dari tengah ditunjangi jeneral perancang yg kreatif, Xavi Hernandez..ketajaman David Villa dan kehebatan Lionel Messi juga menjadi senjata pemusnah yg sukar dibendung..

KELEMAHAN
Sukar untuk mencari kelemahan pasukan terbaik di dunia ketika ini..mungkin terlalu mengharapkan beberapa orang pemain utama saja..namun, walaupun dibarisi para pemain terbaik dunia, Barca juga tewas dalam liga..bermakna pasukan ini juga tidak sempurna..dikuatkan lagi dengan dakwaan Barca sering mendapat bantuan pengadil dan merupakan anak emas UEFA, Barca mungkin tidak sebagus mana jika mereka tidak dapat menguasai bola hampir 70% seperti biasa dan mendapat layanan sama rata daripada pengadil..

LIMA BINTANG
Lionel Messi + Gerard Pique + Victor Valdes + Xavi Hernandez + Andres Iniesta

Lionel Messi - Pemain terbaik dunia yg sangat luar biasa..baru berusia 23 tahun, dia sudah terlalu sukar untuk disekat..berskil tinggi, pakar menggelecek, penyudah tajam..Messi genius bola sepak yg hampir mencapai kesempurnaan..

Gerard Pique - Bek tengah yg sangat kental di samping Puyol..pertahanan yg sukar dilepasi..

Victor Valdes - Penjaga gol yg banyak membantu kejayaan Barcelona..dengan penguasaan bola milik Barcelona, Valdes jarang diuji, tetapi beraksi cemerlang apabila tiba masanya..

Xavi Hernandez - Perancang tengah yg kreatif dan banyak melakukan hantaran maut..pakar menyimpan bola..

Andres Iniesta - Juga seorang pemain tengah yg bijak dan kreatif..hantarannya sering meruntuhkan kubu pertahanan..banyak membantu penguasaan bola Barcelona..

ULASAN

Barca mungkin pasukan yg terlalu kental tetapi jika diasak bertubi-tubi dan tidak menguasai bola, tidak mustahil Barca akan tewas..













p/s : Tidak sempurna untuk mengkritik...


7 comments:

shahjiehan said...

aku nk man u kalah... hahahhaha

M Fizan said...

@shahjiehanhahaha..wait n see :)

Unknown said...

barca 3
ManU 0
hehehe

suha said...

cik suha nak chelsea menang..erk..

M Fizan said...

@shark hehe..maybe reversal ..barca 0-3 man united :)

@suha sgt2 lar impossible lar cik suha..haha..better luck next season :)

MAA Marketing said...

aku bukan nk sokong sapa2,tp, aku xsuka MU ja menang,haha..kasi la Barca menang..hehe..jgn maraa~~

M Fizan said...

@OhMyLordhehe..xpe..we wait n see jer :D

Copyright © 2011, Segalanya Di Sini Adalah Hak Milik Muhammad Nazif